بلاگ

واردات برنج پاکستانی و هندی در ایران

واردات برنج پاکستانی و هندی در ایران

مصرف برنج در ایران

این روزها برنج به یکی از مهم ترین اقلام وارداتی ایران تبدیل شده و واردات برنج پاکستانی و هندی در ایران افزایش یافته است و این موضوع علل مختلفی دارد.

یکی از مهم ترین غلاتی که همیشه در سفره های ما ایرانی ها و خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد، همین برنج است.

برنج جزء غذای اصلی کل دنیا نیست و معمولا چهل درصد مردم کل دنیا، برنج را به عنوان یک وعده ی اصلی غذایی مصرف می نمایند.

نکته ی جالب اینجاست که انواع برنج در خود ایران و مخصوصا در نواحی شمالی کشور مانند گیلان و مازندران کشت می شود، اما این کشت به اندازه ای نیست که بتواند نیازهای کشور را تامین نماید.

علاوه بر این معمولا قیمت برنج های وارداتی به نسبت برنج های داخلی، خیلی کمتر است و مردم به همین دلیل برای مصارف روزانه ی خود به این نوع برنج ها روی می آورند.

مناطق پرورش برنج

کشورهای جنوب شرقی آسیا بهترین مکان برای پرورش انواع برنج هستند، معمولا هم برنج مورد نیاز ایران از این خطه تامین می گردد.

کم بودن تولیدات داخلی و همینطور ارزان تر بودن قیمت برنج های این چنینی باعث شده است که خرید برنج از این کشورها، منطقی ترین راه حل ممکن برای تامین برنج مورد نیاز کشور باشد.

علل کاهش تولید برنج در ایران

البته که برنج ایرانی از بالاترین سطح کیفیت برخوردار است اما دلیل این که میزان تولید این برنج در ایران بسیار کم است به دلیل خشکسالی های زیاد و کمبود آب بوده که در کنار آن عدم مدیریت بحران نیز مزید بر علت شده است.

برنج انرژی مورد نیاز و مقداری از پروتئین مورد نیاز انسان را تامین می کند.

کشورهای صادرکننده برنج به ایران

برنج های وارداتی معمولا از کشورهای هند و پاکستان و تایلند وارد می شوند و خیلی از شرکت های داخلی این برنج ها را با تناژ خیلی بالا، خریداری کرده و در بسته بندی های مختلف روانه ی بازار می کنند.

"<yoastmark

یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان برنج وارداتی در ایران، شرکت محسن است. این شرکت با خرید برنج های هندی، پاکستانی و تایلندی و تقسیم بندی آن ها در کیسه های برنج پنج کیلویی، ده کیلویی و بیست کیلویی و …، جایگاه خود را به عنوان یک برنج مرغوب در بین ایرانی ها محکم کرده است.

اما باید بدانید که تجارت برنج به همین آسانی ها نیست و مخصوصا در سال های اخیر، دستخوش مشکلات فراوانی شده که این مشکلات دامن گیر تمامی تاجران بزرگ و کوچک برنج در ایران نیز شده است.

 

کیفیت و میزان تولید برنج ایرانی

واردات برنج در ایران رو به گسترش است و ایران از رتبه های برتر کشورهای وارد کننده برنج در جهان می باشد، مقدار بالایی از نیاز داخل کشور در خود کشور تولید می شود.

واردات برنج به طور مستقیم در کشت این محصول تاثیر می گذارد و باعث شده است که برنج های تولید شده در ایران به دلیل رقابت با برنج های تولید شده در سطح جهانی با کیفیت تر تولید گردند، از سویی دیگر واردات برنج زمانی که نیاز بخشی از جامعه به این ماده غذایی تامین نمی گردد، لازم و ضروری است.

مصرف برنج در ایران

طبق آمارها مصرف برنج در ایران 3.2 میلیون تن می باشد، که 2 میلیون تن آن تولید داخلی است و مابقی از طریق واردات از کشورهای دیگر تامین می شود.

در حال حاضر بیشترین میزان واردات برنج از کشورهای هند و پاکستان صورت می گیرد، البته اخبار واردات این ماده غذایی نشان می‌دهد که تایلند و اروگوئه نیز از وارد کنندگان برنج به ایران می باشند.

افزایش واردات برنج به ایران نشان می دهد که ایران بیش از گذشته به این ماده غذایی نیاز دارد. برنج وارداتی دارای پخت راحت تر و قیمت پایین تری می باشد و این دلایل نیز موجب شده که تقاضا در ایران برای برنج وارداتی بیشتر باشد و نسبت به برنج تولید داخل طرفداران بیشتری داشته باشد.

نحوه واردات برنج از پاکستان و بقیه کشورها به این صورت است که باید در بسته بندی هایی تا 20 کیلوگرم باشند و شرکت های وارد کننده‌ای مجوز واردات این ماده غذایی را دارند که دارای پروانه ساخت و بسته بندی باشند.

"<yoastmark

واردات برنج پاکستانی

واردات برنج پاکستانی در کنار برنج هندی، یکی از معمول ترین روش های تامین برنج برای مصارف داخلی می باشد.

برنج پاکستانی دارای دانه های بلندی است و معمولا برای طبخ انواع غذاهای پاکستانی مورد استفاده قرار می گیرد. این برنج دارای عطر و طعم خوبی است و به خوبی ری می کند و بیشترین شباهت را به برنج ایرانی دارد.

یکی از مهم ترین بازارهای پاکستان برای صادرات برنج، بازار ایران است.

مرزهای جنوبی سیستان بلوچستان بهترین مسیر برای واردات برنج از پاکستان می باشند. در حالت عادی، سلسله مراتب ترخیص محموله ی وارداتی برنج پاکستانی، دو روزه انجام می شود.

ورود صد و پنجاه هزار تن برنج از پاکستان به ایران، عددی است که به صورت تقریبی می توانیم درباره ی واردات برنج از پاکستان ذکر کنیم.

واردات برنج هندی

محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی بیشترین تولیدات هند را شامل می شوند که در زمینه ی کشاورزی این فعالیت شامل محصولاتی مانند برنج، گندم، دانه‌های روغنی می شود.

برنج هندی یکی از معروف ترین برنج های موجود در بازار است که در بسته بندی شرکت های مختلف می توانید آن ها را مشاهده نمایید.

برنج هندی پخت آسانی دارد و دانه بلند است و به نسبت برنج پاکستانی، طرفداران بیشتری را در بازار برنج به خود اختصاص داده است.

برای واردات برنج هندی، معمولا بندر عباس یکی از بهترین بنادر برای دریافت محموله و ترخیص آن محسوب می شود.

 

شاید برایتان عجیب باشد اما یک سوم برنج صادراتی هند، مستقیما به بازار ایران تزریق می شود، این امر نشان دهنده ی این است که ایران بزرگ ترین وارد کننده برنج از هند می باشد.

شرایط واردات برنج در سال جاری

تا اسفند ماه سال ۱۴۰۱ هیچ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم و طی مذاکراتی با واردکنندگان در خصوص ممنوعیت واردات برنج مقرر شد تا در فصل برداشت داخلی توزیع انجام نشود تا تولیدکننده داخلی ضرر نکند.

وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اعلام این اخبار گفت: ذخایر خوبی در برنج خارجی داریم و اگر سوداگران بخواهند در این بخش ورود کنند با شرکت بازرگانی دولتی در بازار مداخله خواهیم کرد.

 

۶۵۰ هزارتن واردات برنج پاکستانی و هندی در ۵ ماه نخست سال

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۱، حدود ۶۵۰ هزارتن برنج توسط بخش خصوصی وارد کشور شده است، گفت: با واردات در فصل جدید برداشت برنج خارجی، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در قیمت انواع برنج خواهیم داشت.

با توجه به حذف ممنوعیت واردات برنج، قیمت برنج افزایش نیافت و قیمت‌ها تقریباً ثابت است، با واردات در فصل جدید برداشت برنج خارجی، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در قیمت انواع برنج خواهیم داشت.

 

وی افزود: در پنج ماهه ۱۴۰۱، حدود ۶۵۰ هزار تن برنج توسط بخش خصوصی وارد کشور شده که مصرف این چند ماه را پوشش داده است. این روند ادامه خواهد داشت و امید است بتوانیم برنج با کیفیت و قیمت مناسب برنج را در بازار داخل عرضه کنیم.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه اکنون واردات برنج از پاکستان و هند در ایران انجام می شود ، گفت: قیمت هر کیلو برنج هندی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج پاکستانی حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است.

 

لغو ممنوعیت واردات برنج پاکستانی و هندی

گفتنی است براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع شد

زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است، اما با توجه به وضعیت بازار داخل و افزایش قیمت‌ها، از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در سال جاری در جریان بود و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند.

 

در سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهایی که در مورد افزایش قیمت وجود داشت، رایزنی بسیاری در مورد لغو ممنوعیت انجام شد ولی با آن موافقت نشده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *