بلاگ

صادرات و واردات محصولات کشاورزی در ایران

صادرات و واردات در ایران

اصولا یکی از منابع درآمد یک کشور صادرات محصولات کشاورزی و یا واردات انواع محصولات زراعی و نیز محصولات کشاورزی می باشد. به دلیل برخورداری از منابع غنی کشاورزی و سایر محصولات زراعی همچنان روند صادرات محصولات کشاورزی در ایران تداوم پیدا کرده است.

در شرایطی که یک محصول در داخل کشور با تقاضای زیاد مواجه شود در این شرایط منطقی نیست که صادرات آن محصول از سرگرفته شود. بنابراین با تنظیم بازار و در مواردی قطع یا تعدیل صادرات محصولات زمینه برای برخورداری تقاضای جامعه نیز فراهم می گردد.

وجود گستره وسیع و مستعد کشاورزی در ایران و اهتمام بیشتر به آن می تواند تحولات چشمگیری را از نظر جذب سرمایه و درآمدزایی بر بستر صادرات رقم بزند.

واردات محصولات کشاورزی

محصولات کشاورزی که مشمول واردات از سایر کشورها هستند عبارتند از:

  • انواع غلات: از قبیل گندم، انواع ذرت دامی، جو، برنج نیمه سفید یا تمام سفید.
  • دانه های روغنی: کنجاله سویا.
  • حبوبات: لوبیای سویا.
  • میوه ها: موز سبز تازه یا خشک.
  • انواع بذرهای گیاهی.

این محصولات از طریق مجاری مختلف وارداتی از مرزهای دریایی و زمینی یا محموله های هوایی وارد کشور می شوند. واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته حدود 25 درصد افزایش پیدا کرده است.

این واردات از طریق ناوگان ترابری معینی در محدوده های مشخصی در داخل کشور جابجا و انتقال پیدا می کنند.

واردات محصولات کشاورزی در صورتی که بی رویه صورت گیرد نیز زیان های جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد کشور وارد می آورد.

واردات محصولات کشاورزی درسه ماهه ابتدایی سال 1401

طبق اعلام معاون گمرک ایران در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۴.۵ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شده که گندم با ۱.۷ میلیون تن به ارزش ۷۱۸.۶ میلیون دلار و ذرت با ۱.۷ میلیون تن به ارزش بیش از ۶۷۵.۹ میلیون دلار در صدر ۲۵ قلم کالای اساسی وارداتی قرار دارند.

همچنین انواع دانه‌های روغنی با ۶۴۴.۱ هزار تن به ارزش بیش از ۵۰۳.۷ میلیون دلار و روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع با ۲۹۵.۹ هزار تن به ارزش بالغ بر ۵۰۹.۹ میلیون دلار دیگر اقلام وارداتی اساسی با حجم بالا هستند.

کنجاله سویا با ۲۷۷ هزار تن به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار و جو با ۲۵۵.۵ هزار تن به ارزش بیش از ۹۴.۱ میلیون دلار به همراه ذرت از نهاده‌های دامی هستند که در سه ماه اول امسال وارد شده‌اند.

 

صادرات محصولات کشاورزی

همچنین در زمینه محصولات زراعی و نیز صادرات محصولات کشاورزی کشور ما نیز به دلیل بهره مندی از شرایط آب و هوایی مختلف و زمینه های مساعد برای پرورش و برداشت این محصولات از پیشینه و سوابق بسیار درخشانی برخوردار است.

هر چند در برهه هایی از زمان روند صادرات مختل شده و سیر نزولی در پیش گرفته است ولی با این وجود می توان امیدوار بود که صادرات محصولات کشاورزی و انواع محصولات زراعی بتواند روند رو به رشدی را در پی گیرد.

صادرات می تواند به عنوان بخش مهمی از اقتصاد در تامین ذخایر ارزی نقش مهمی را ایفا کند. انواع محصولات کشاورزی و زراعی صادر شده عبارتند از: هندوانه، گوجه فرنگی تازه یا سردخانه ای، سیب زمینی تازه و سردخانه ای، پیاز، موسیر، سیب درختی و خرما.

صادرات انواع محصولات جالیزی، میوه های درختی و سبزیجات همچنان ادامه دارد.

صادرات محصولات کشاورزی درسه ماهه ابتدایی سال 1401

به اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و تجارت در فصل اول سال جاری ارزش محصولات کشاروزی و صنایع غذایی برابر با یک میلیارد و 86 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 13 درصدی داشته است.

از سوی دیگر مجموع وزن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی در این مدت نیز برابر با یک میلیون و 247 هزار تن بوده است که در این بخش نیز با افت روبرو بوده ایم.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده «میوه و تره‌بار» بیشترین سهم از صادرات در این مدت را به خود اختصاص داده است، با این حال این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 8 درصدی داشته است.

مجموع صادرات این بخش به لحاظ ارزشی برابر با 454 میلیون دلار بوده  و وزن «میوه و تره‌بار» صادراتی در این مدت نیز افت 8 درصدی را ثبت کرده است.

صادرات محصولات کشاورزی

صادرات محصولات کشاورزی در ایران

کشورهای وارد کننده انواع محصولات زراعی و محصولات کشاورزی از ایران

صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای مختلفی در جهان صورت می گیرد که به نوعی شرکای اقتصادی ایران نیز محسوب می شوند. در واقع بین 2 تا 5 درصد از درآمد ملی این کشورها را واردات کالاها و محصولات کشاورزی از ایران تشکیل می دهد.

این کشورها عبارتند از:عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، کشورهای فدراسیون روسیه، ترکیه، هند، آلمان، عمان و قطر.

کشورهای صادرکننده انواع محصولات زراعی و محصولات کشاورزی به ایران

واردات محصولات کشاورزی از طریق کشورهای مختلفی صورت می گیرد.

که عبارتند از: هند، سوئیس، امارات متحده عربی، سنگاپور، انگلستان، هلند، برزیل، ترکیه، پاکستان و کشورهای فدراسیون روسیه.

 

می توانید در سایت مبتکران دشت طلایی قیمت بروز روغن را مشاهده نمائید.

 

منبع بخش های خبری مقاله: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *