بلاگ

خواص بعضی از حبوبات

نخود

یکی از پرخاصیت ترین حبوبات ها نخود است. نخود منشا بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های لازم بدن است. همچنین حاوی فیبر بالایی می باشد و می تواند سبب کاهش کلسترول بد و چربی های مضر بدن شود و یبوست را نیز رفع کند.

نخود به عنوان نفاخ ترین حبوبات معرفی می شود. خیساندن نخود و خارج کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته موجب می شود خاصیت نفخ کنندگی آن به شدن کم می شود. نخود حاوی انواع ویتامین ها و پروتئین های مهم و لازم برای بدن است، نشاسته، فسفر، آهن، کلسیم، پتاسیم، سدیم، مس و ویتامین های B1 و B2 و ویتامین A است.

نخود یک تقویت کننده خوب برای قلب، سیستم ایمنی بدن، عضلات، ریشه مو و همین طور افزایش حافظه است. علاوه براین برای درمان سرماخوردگی و سرفه، درد سینه و تنگی نفس، زردی، دردهای کلیوی و پوکی استخوان موثر است.

لپه

از دیگر حبوباتی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد لپه می باشد. لپه حاوی پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی می باشد، به همین دلیل گزینه مناسبی برای بیمارانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، است. لپه سرشار از فیبر است و به همین سبب برای جلوگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون، تنظیم قند خون و کاهش بیماری های قلبی پیشنهاد می شود. لپه همچون دیگر حبوبات نفاخ است ولی اگر پوست آن گرفته شود، به مراتب نفخش کمتر از دیگر حبوبات می باشد.

عدس

یکی از انواع حبوبات هایی که محبوبیت بسیاری دارد، عدس است که سرشار از پروتئین گیاهی می باشد. عدس دیر هضم است و برای مدت طولانی احساس سیری را فرد ایجاد می کند بنابراین می تواند یکی از گزینه های اصلی در رژیم غذایی محسوب گردد.

علاوه براین عدس حاوی فیبر بالایی می باشد پس می تواند در درمان و رفع یبوست موثر باشد. از آنجایی که منبع غنی آهن گیاهی محسوب می شود، اگر با لیمو ترش تازه به عنوان منبع استفاده شود، جذب آهن آن افزایش می یابد. عدس به پروتئین بالا معرف است، گفته می شود که پروتئین آن از گوشت گاو نیز بیشتر است.

عدس منشا آهن است و دارای ویتامین B، فسفر و کلسیم می باشد. عدس برای تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول، رفع کم خونی، برطرف کننده التهاب پوست، تسکین گلو درد، مرهمی مناسب برای زخم معده، درمان زخم دهان، تقویت معده و تقویت کننده تمرکز می باشد.

لوبیا چیتی

یکی از پرطرفدارترین انواع حبوبات، لوبیا چیتی محسوب می شود که هیچ گونه کلسترول در آن وجود ندارد و قند موجود در آن در مقابله با انواع لوبیا بسیار کمتر است. لوبیا چیتی به سبب داشتن پروتئین بالا، ویتامین C و حاوی مقدار بالای آهن، کلسیم، پتاسیم و سدیم منبع غذایی سودمندی برای تامین پروتئین روزانه و جلوگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان محسوب می شود.

میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا با انواع دیگر آن بیشتر است. لوبیا چیتی به سبب دارا بودن برخی مواد معدنی مانع از سرطان روده بزرگ می شود.

لوبیا قرمز

از دیگر انواع حبوبات می توان به لوبیا قرمز اشاره کرد. این حبوبات دارای سدیم پایین و پتاسیم بالا می باشد و برای افرادی که به فشار خون بالا ابتلا هستند بسیار موثر است. علاوه براین به سبب آن که قند موجود در آن به آهستگی وارد جریان خون می شود و برای دیابتی ها نیز موثر است.

لوبیا قرمز منشا فیبر محلول است که می تواند برای سلامت سیستم گوارش و همچنین جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان سیستم گوارش موثر باشد. لوبیا قرمز ادرار آور است و برای سنگ کلیه و بیماری های دیگر دستگاه ادرار پیشنهاد می شود. همچنین برای تمیز کردن روده ها، تقویت کننده قلب، درمان یبوست و برای افرادی که کم خون هستند، مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *